Kaffebloggen

Aluminiumkaffe

Det finns många sätt att njuta sitt kaffe. Ett av dem är lite dummare än alla andra, nämligen det som kommer ur maskiner som använder aluminiumkapslar.
Det inte bara kostar fyra gånger så mycket per kilo (för samma kaffe), det kostar också på planeten vi bor på. Det är ett oerhört slugt sätt att öka marginalerna på kaffepriset samt att skapa ett behov som hålls vid liv. För om du köper en kaffemaskin måste du mata den med kapslar, eller hur?
Visst, aluminium (kapselmaterialet) är relativt billigt att återvinna. Om man återvinner det, vill säga… Faktum är dock att långt ifrån alla kapslar återvinns – ca 55.000.000 kapslar årligen återvinns inte. Sen är det resursförbrukningen. För att framställa ett ton aluminium krävs runt 10 000 kWh fossilbränsle och nästan 20 000 kWh elkraft. Det motsvarar elförbrukningen för en normal villa.

Ja, det är kanske bekvämt och smidigt och lätt men tänk på den större bilden. Det totala avtrycket är oändligt mycket större än vanligt kaffe, där man dessutom kan styra smak, kvalitet och varietet på kaffet i mycket större utsträckning. Vi på Coffee Center tar miljön på stort allvar. Inte bara för smakens och frihetens skull, utan även för att vi vill att våra barn ska ha en värld värd att leva i. Genom våra ”renhetslagar”, dvs vårt hygien- och serviceprogram, rengör vi effektivt våra maskiner med ultraljud, vi återanvänder komponenter som är felfria istället för att samvetslöst byta ut och kasta bort delar som faktiskt bara behöver rengöras (med ultraljud). Vi har vattenrening som ett absolut krav som en av råvarorna i vårt kaffe. Den andra råvaran är självklart kaffet – rostat med kritiska smaklökar och insikt om att hur smaker och preferenser skiljer sig åt. Det är allt, vilket inte är så lite, vi (och du) behöver för ett bättre kaffe.
Vi behöver inga aluminiumkapslar. Det behöver ingen.

Vad behöver du? Gör en BEHOVSANALYS. Du anger dina koordinater, vi kontaktar dig.



    Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.