Kaffebloggen

Kaffebekräftelsebehov

Alla har ett behov. Vissa har mer behov än andra. Som ett kaffetörstigt hörn av världen har alla företag i Sverige ett kaffebehov. Det märkliga i sammanhanget är att många har olika syn på sitt kaffebehov på jobbet och hemma. Hemma kan det var formel 1-maskiner och connoiseurkaffe. På jobbet kan det vara raka motsatsen, i tron att maskiner inte kan göra samma jobb. Man nöjer sig med en svart vätska i en kopp, för det är ju på bara på jobbet. Minsta motståndets kaffelag, liksom.
Fundera själv på det. Vem tror du gör kaffet på Starbucks, en människa eller en maskin. Oavsett vad du tycker om deras kaffe så kan vi avslöja att det är en maskin. Det måste nämligen smaka likadant på alla Starbucks, och att klona en barista som gör samma sak på 24.395 kaféer i 74 länder… Nä, så långt har den genetiska forskningen inte kommit ännu.
Så när du sitter där på kontoret med din slentriankaffe, låt oss plantera en tanke. Hur skulle det vara om du kunde få ett kaffe som var mer i din smak? Ett kaffe med lite högre fruktighet, kanske mer rondör? Eller något annat smakbehov? Hur skulle det vara om du fick ett kaffe som var så omtyckt att det faktiskt dracks upp istället för att kastas bort? Att kaffet var så bra att du dricker kvalitetsbrygd istället för jag-har-inget-bättre-för-mig-brygd? Då skulle alla anställda dricka bättre kaffe, men också sannolikt mindre eftersom smaken satte kvar länge. Kaffetörsten skulle bli släckt, inte bara den sociala företeelsen.

Vi ställer därför frågan: Vad har du för kaffebehov? Vad har andra på jobbet för kaffebehov? Sannolikt ett behov som vi kan bekräfta. Istället för att vi skickar en säljare som tar upp mer tid än ni har, så kan vi skicka ut en kaffedoktor och servicetekniker till er. Det är samma person, mind you. Han trollar fram den smak ni vill ha, den mängd ni önskar. Genom att laborera med bönor och rostning, kalibrering av maskin, temperatur, vattenfilter, typ av maskin osv så kan han han se till att ni får ordning på kaffestorpet på jobbet. Bättre kaffe, rätt kaffeekonomi för rätt behov.

Men för att kunna göra det så behöver vi göra en BEHOVSANALYS. Och då behöver du anstränga dig (ytterst) lite.
Det börjar här:



    Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.