Kaffebloggen

Semesterkaffe

Om man bildgooglar på semesterkaffe så hittar man bilder på kaffekoppar på bryggor vid havet, en kaffekopp med ett korsord, en termos i vildmarken, en segelbåt, en pappmugg i tjottahejti och lite annat. Men alla dessa fokuserar på platsen och aktiviteten. Inte på kaffet, vilket är lite mysko. För semester innebär ju avkoppling och kvalitetstid, och då ska man väl ändå vara lite konsekvent. All in liksom. I alla fall som kaffedrickare.

Vi skulle kunna gå in på vattenkvalitet, dosering och bryggtemperatur – som vi gör i vårt jobb. Men eftersom det är semestertider så ska vi inte tjata hål i huvudet på dig med våra yrkesskadade kaffehjärnor. Vi nöjer oss med att rikta in oss på den snabbaste vägen till godare kaffe. Köp bönor och en kvarn. Testa lite olika rostningar (mörk, mellan, ljus) och var nyfiken på ursprunget. Du kommer att häpna över den variation och mångfald av smaker som finns att upptäcka.
Det är kvalitet på riktigt. Inte bara en balja kaffe, utan en smakupplevelse och tillfredsställelse.
Kostar det mer? Nja, det beror på hur man ser det. Hellre betala lite mer för bättre och godare kaffe och dricka en kopp mindre. Du säkerställer då att du inte vaskar kaffe, dvs slänger bort en del av det du brygger och häller upp. Dessutom blir du en del i processen, en del av det hantverk som kaffe faktiskt är. Om du prissätter din tid så kan du säga att den extra tiden är tidsbortfall och därigenom en kostnad. Vi hävdar tvärtom. Tiden du lägger på lite extra handpåläggning är en investering i dig själv. I kvalitet. Och på semestern har du tid att njuta. Gör det.

När du kommer tillbaka från semestern är sannolikheten stor att du kommer ha en annan syn på kaffe. Även på jobbet.
Då kan du ta en halv minut och fylla i dina uppgifter här så ser vi till att kaffepausen på jobbet också blir kvalitetstidssäkrat.



Livet är en checklista

De flesta av oss lever idag ett liv med oändlig tillgång till kunskap som vi villigt lägger i andras kunniga händer. Misstag är lika vanliga som ofrånkomliga. Anledningen är enkel: Mängden och komplexiteten av vår kunskap har överstigit vår förmåga att hela tiden leverera – korrekt, säkert eller effektivt.
Nu påskiner vi inte på något sätt att just du har begränsningar, men hänvisar bara till erfarenhet och beteendevetenskaplig forskning. Ingen är allvetande och omnipotent. En bra utförd checklista försäkrar att du genomför ett uppdrag enligt konstens alla regler, utan att missa kritiska och onödiga steg. Den hjälper dig också att gå tillbaka och revidera din process om något har gått fel. CHECKLISTAN reducerar dina misstag genom att kompensera för eventuella begränsningar som människors minne och uppmärksamhet har. Den kan också vara ett verktyg för att rannsaka din nuvarande lösning, eller om vi talar i egen sak: KAFFELÖSNING.
Vi har inte lösningen på alla dina göromål, men när det gäller kaffe så är det få som klår oss. Vi kan hjälpa dig, men först vill vi hjälpa dig hjälpa dig hjälpa dig själv.
Först av allt, hämta en kopp kaffe. Gå sen till ditt skrivbord och skicka efter en (eller flera) från oss. Mer om det lite längre ner.
Ja ja , vi vet vad du tänker – vi talar i egen sak. Sant, det gör vi till viss del. Men vi utsätter oss också för en viss risk. Vi gör dig kunnigare, vi hjälper dig ställa svåra frågor. Vi hjälper dig välja istället för att själva sälja. För vi vet att med kunskap väljer du själv. Vi tror att du väljer ”Fika for good”.
Kolla bara hur du beter dig på Systembolaget när du kryssar fram mellan vinhyllorna. Du väljer inte ett rött och ett vitt. Du kikar på druvor, ursprung/region, fyllighet med mera. Pinot Noir, Cabernet Franc, Syrah, Chenin Blanc, Riesling, Sydafrika, Österrike, Spanien, ekologiskt eller inte. Du matchar med tilltänkt mat. Du har kunskap, erfarenhet och en intern checklista. Japp, där har vi den igen – checklistan.

På Coffee Center har vi tagit fram hjälpfulla checklistor inom sex olika områden som är avgörande för din kaffeupphandling:
FUNKTION
ERFARENHET
SMAK
BEHOVSANALYS
DRIFT & KALIBRERING
HYGIEN.

Sammantaget blir de ett effektivt instrument för att kartlägga din leverantörs erbjudande och matcha det med ditt behov. genom att ställa viktiga frågor till dig – och dina kollegor – kan du få en bättre bild av kaffesituationen. Och bättre kaffe. Det är väl investerad tid, tro oss. Om det inte är ditt bord så passar det säkert på ett annat bord nära dig. Receptionisten brukar ha ett finger i kaffeburken, eller så är det kontorschefen. Kanske t o m någon på HR.

Checklisteregimen kan vara till god hjälp för allt möjligt i livet. Varför inte börja här och nu. Med kaffet på jobbet. Vi kommer inom kort att lägga upp ett Kunskapsbibliotek på vår hemsida. Där bjuder vi på kunskap. Om du önskar bjuder vi också på en kaffeprovning eller kurs. Där du kan kan lägga ditt kaffeliv i våra kunniga händer. Varför vänta, maila oss så skickar vi gärna över en bunt med checklistor.



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

Hitta ditt ursprung

Kaffets ursprung har givetvis en historisk koppling och allt sånt. Det är, om inte söndertjatat så i alla fall, old news. Vad som är intressantare är HÄR och NU.
Ditt kaffe. Det du har i muggen. Kaffe och kaffebryggning har gått från att vara en slags vardaglighet som vi knappt lägger märke till, till en kunskap som vi vill uppleva frukten av. Precis som med vin så börjar gemene man och kvinna intressera sig för druvan och odlingsförhållanden. D v s ursprunget. För det spelar roll vilken böna det är, var den har växt och under vilka förhållanden. En hel historia i varje kopp. Som tillsammans med smaken adderar till upplevelsen.
Lägg därtill rostning, bryggmetod, vattenkvalitet och hygien så har du en hyfsat spännande ekvation med ett oändligt antal variabler.
Vi fattar om inte alla går igång på allt det här, men vi gör det. För att det är vårt jobb att göra det. Att vara intresserade och passionerade. Inte främst för vår egen skull, utan för din skull – och för kaffets skull.
Kaffekoppen du ser på bilden kommer från Rwanda. Nja, inte koppen, men kaffet. Det har en mjuk smak av sockerrör, tranbär samt en frisk fläkt av päron. Med en äpplig syra. Ett ljusrostat Red Bourbon-kaffe odlat på 1600-1800 meters höjd av Epiphanie Mukashyaka.
Kom nu inte och säg att du inte blir nyfiken. För det blir du. Om du gillar kaffe.
Vi vet inte vad du har ditt ursprung, men we sure as hell är säkra på att vi kan lära dig mer om kaffe. Utveckla din smak och dina preferenser.
På Coffee Center har vi, som du förstår, både högt och lågt på kaffeskalan. Billigare oh dyrare. Men det är alltid minutiöst urvalt med hänsyn tagen till smak, kvalitet, bryggmetod, maskin och ursprung! Som är mer än fika. Som är FIKA FOR GOOD.

Vill du också ha lära känna ditt ursprung? Se till att ha en veta var din kontorskaffeleverantör kommer ifrån?
Med någon som lovar mycket men levererar mer? Kontakta oss nedan.



Äckligt kaffe: 5 varningssignaler

Kaffe handlar till stor del om hygien. Orenheter eller främmande smaker hör inte hemma i närheten av en kaffemaskin. Rent vatten (gärna vattenfilter) och kalkrengöring, ren maskin, ren kaffekvarn, regelbunden service och underhåll och gärna ett rent samvete. Det är lätt att slarva för att det är såååå jobbigt, men tro oss, hygien är en dold bov i dramat när kaffet smakar pecka. Det gäller hemma, det gäller på jobbet och det gäller i din lokala kaffebar. Se till att renheten är helig där du tar ditt kaffe. Här är fem enkla tips för dig som ställer dig i en kaffebar och iakttar baristan när din kopp tillreds:

1. ÅNGRÖRET
Ett av de snabbaste sätten att kontrollera baristans hygienstandard. Kika på ångröret som används för att värma mjölken. Om det har en gulaktig färg så ska du varken betala för eller dricka kaffet. Gå därifrån. De gula avlagringarna kommer av surnad mjölk och på verkar garanterat smaken. Och inte till det bättre.

2. MJÖLKKANNAN
Är mjölkkannan ren? Precis som ångröret måste kannan göras rent ofta. Om du ser rester av gammal mjölk i kannan så smakar det nog gammalt också. A big no no.

3.KANISTERN (Bönbehållaren)
Kanistern kallas behållaren ovanför kvarnen. Den ska vara klart genomskinlig och bönorna synliga. Om kanistern har en oljig film så indikerar det gamla och kassa bönor. En ren kanister är ett säkert tecken på färska fina bönor.

4. SMUTSIG ARBETSBÄNK
En grisig arbetsbänk bör väcka din misstanke. Om det är rörigt på bänken med malt kaffe så bör larmsignalen gå. Du kan misstänka en generellt slö och eftersatt rengöringsrutin. Men döm inte för hårt, detta är ingen 100-procentig indikator. Det kan ju hända att det är rusch i kafét som är populärt – kanske av en anledning 😉

5. EXPERTTIPS
Den skarpögde kaffekonnässören kan slänga en blick på brygghuvudet. Det är elementärt att det är rent och att inga oljiga rester eller gammalt malet kaffe hänger kvar. Det påverkar garanterat sin espresso.

Vill du också ha renare kaffesmak? Se till att ha en renligare kontorskaffeleverantör?
Med någon som lovar mycket men levererar mer? Kontakta oss nedan.



Ropen skalla, kaffe till alla!

Kaffe!
Ropen skalla, kaffe till alla. Med tanke på 1 maj-firandet så kan man låta tanken vandra fritt och göra associationen till allas rättighet till en kopp kaffe. En god kopp.
En självklarhet för många kan tyckas, och i takt med att kaffe har hamnat högre upp på intresselistan hos många så ökar också kraven på odlare, kaffeleverantörer, kaféer och – inte minst – kontorskaffeleverantörer.
Ämnet kaffe kan ta vilken vändning som helst eftersom det är en dryck som förekommer överallt och i många olika former. Dejten, mötet, bokcirkeln, semesterplaneringen, frukosten, efter middagen eller nåt annat tillfälle. Take your pick! Det finns egentligen inget tillfälle som inte passar som ursäkt för en kopp. Gärna med något till, en kaka, kanelbulle, tårta eller en calvados. Kanske ska man inte promota spirituosa i sånt här forum, men det vore andra sidan hyckleri att blunda för verkligheten. Det är ju upp till var och en att bestämma, eller hur?
Det mest politiskt korrekta och uppskattade kaffesällskapet (förutom gott sällskap) torde vara bakverket. Även om nyttoaspekten kan ifrågasättas, men man lever bara en gång.

Här kommer ett superenkelt recept på en smarrig cheesecake som du kan suga på innan vi fortsätter:
Du behöver ca 250 g cream cheeese, 400 gram kondenserad mjölk (sött och gott) samt 5 st ägg (separerade). Garnera med jordgubbar eller blåbär och pudra över florsocker för konditorilooken.
Varför inte ringla lite chokladsås över också.
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg aluminiumfolie i en kakform och smörj med smör. Separera äggulor och vitor.
Använd en stavmixer (typ) för att bearbeta cream cheesen i sen skål. Det tar nån minut. Tillsätt kondenserad mjölk och vispa ihop. Pytsa sen i äggulorna och mixa ihop till en jämn smet.
I en annan skål ,vips äggvitorna tills det blir ett fast fluffigt skum. Vänd ner äggvitan i smeten, hyfsat försiktigt. Se till att det blandas väl.
I med smeten i kakformen och ställ den på en plåt, gärna med höga kanter för det är dags för ett vattenbad. Häll i kokande vatten i plåten/blecket så att det når en tredjedel av kakformens höjd.
Sen ska allt in i värmen. Baka i 45-50 minuter, stäng av ugnen och låt allt stå kvar i en timme för att bli klar på eftervärmen. Låt den sen kallna innan du serverar.
Och du glöm, inte kaffet.

När blev då kaffet en rättighet, eller ska vi säga folkligt?
Runt 1680 kom kaffet till Sverige (kung Karl X Gustafs sändebud hade smakat det i Turkiet 25 år tidigare- och han gillade det INTE!), i vart fall finns det bokfört hos Tullverket i Göteborg.
Man får väl förmoda att det var en dåtida import av bitter medicin – något utbrett kaffedrickande fanns det inte. Tre år senare (1685) upptogs kaffe som en medicinskt verksam substans och prissattes i den svenska farmakopén, men det verkar som om apotekarna smugglade det in i landet – några officiella införseluppgifter finns inte. Fast det var nog inte bara kaffe som apotekarna importerade via mindre officiella importkanaler. Tio år senare (1695) infördes officiellt den hisnande mängden av 25 kilo kaffe till Stockholms hamn.

Men mode är ju ett fascinerande fenomen. Hjältekungen Karl XII:e (1682-1718) lärde sig att uppskatta kaffets uppiggande effekt under sitt turkiska äventyr – eller snarare när han hölls som gisslan av Sultanen. När krigarkungen Karl kom ridande tillbaka, på sin berömda och snabba sadeltur genom Europa, till ett snarast bankrutt svensk-finskt kungarike och hela hans militära storrike gick i bitar runt honom utan att han hade statligt guld eller friska soldater nog att påverka det, så drack han kaffe. Han gjorde, under en kort tid, Lund till residensstad, säkert för att det var närmare att därifrån kunna försvara eller attackera de tyska furstendömen som ständigt var i krig med varandra. Men med sig till Lund hade han en turkisk kaffekokare. Det påstås att han och hans stab konsumerade närmare 4 kilo kaffe per dag. Fast det finns också de som påpekar att han levt på löpande räkning när han var gisslan hos Sultanen och att han hade en hel svärm med irriterade turkiska bankirer, som följde honom ända hem till Sverige för att få tillbaka sina lån med god ränta.

Och de kunde inte leva utan sitt turkiska kaffe. Denna kungliga och rent turkiska dryckespreferans satte dock kaffedrickandet på dagsordningen hos landets dåvarande ”jetset”. Rätt långt ifrån arbetarrörelsens 1 maj-firande, om man så säger. Det tog dock tid i Sverige innan kaffet verkligen slog igenom på bred front. I Carl Michael Bellmans diktning är det inte lätt att finna denna dryck. Vilket är märkligt då drycker (nu är vi inne på spriten igen) ofta var en vital del av hans poetiska bläck. Kaffe var dyrt på 1700-talet och brännvin (jaha, nu är vi där och tassar igen) var betydligt billigare. Sådana drycker nämner också Bellman betydligt oftare. Kaffet var periodvis så dyrt att man både förfalskade de ”riktiga” bönorna och gjorde surrogat av råg, cikoria- och maskrosrötter, ekollon, aprikoskärnor – ja, i stort sett allt som hade en naturlig beskhet. Faktum är att en av de bittraste fejderna i den svenska kaffehistorien kan relateras till det älskade brännvinet. Under 1756-års riksdag genomdrev bönderna – med en icke helt oansenlig hjälp från icke bönder – ett totalt kaffeförbud. Detta kan snarast ses som en hämd mot förbudet mot husbehovsbränningen eller beskrivet med andra ord möjligheten att förädla spannmål till brännvin – en dryck man kunde få klingande mynt för. En modern parallell är förstås de fattiga bönder runt om i världens minst utvecklade länder, som idag odlar opium istället för brödsäd. Men kaffet släpptes fritt. I stället blev det hög tull på kaffeimporten. Oavsett om det var förbud mot införsel eller höga tullar så fanns det en grupp som tjänade stora pengar på dessa förbud – de affärsmän som kunde finansiera smuggeltransporter av de efterlängtade bönorna.

BLAND FOLK OCH FÄ
Från att ha varit en exklusiv dryck, som man drack i slutna sällskap eller till och med bara tillsammans med utvalda socialt högstående gäster, blev kaffet en alltmer folklig dryck. Även om den sociala skillnaden bestod på landsbygden långt in på 1800-talet – det var prästen, klockaren och skolläraren som njöt kaffet efter godsägarens middag, medan de övriga gästerna i bästa fall fick se på – eller så kunde man koka ett kok eller två till på herrskapets sump. Kaffet blev också mycket billigt och från att ha varit en lyxartikel blev det så prisvärt att det till och med spåddes i sump hos de fattigaste av landets torparfamiljer.

Annat är det idag, kaffe är faktiskt relativt billigt och många butiker säljer kaffe med ganska låga marginaler för att locka kunder (som givetvis köper annat när dom är där). Och folkligt har det blivit. Faktum är vi i Norden är världsmästare på kaffekonsumtion. Överst på prispallen står finnarna som konsumerar 13 kg per år och invånare. Vi svenskar delar andraplats med danskarna med cirka 11 kilo. Men utvecklingen går ständigt framåt och nye trender kommer ständigt. Det vi ser idag är inte kaffesnobbism, det är nyfikenhet och smakutveckling. Kombinationen böna och rostning gör att det finns tusentals olika kombinationer och smaker. Kaffet har tagit en naturlig plats i näringskedjan (vi återkommer till näringsinnehållet i ett senare inlägg) vilket får oss att associera fritt igen. För sånt är ju kaffestundens natur. En bild vi snubblade över igår fick kan knytas till både näringskedjan och naturen. En fotograf som heter Doc Jon har lyckats fånga (på bild) en fiskgjuse som tar en haj, och hajen i sin tur har en fisk i munnen. Vad är sannolikheten… en på en miljard? Mindre ändå?
Här ser du en close-up:

Sannolikheten att du får en god kopp kaffe är betydligt större. Åtminstone om du kommer till oss. FIKA FOR GOOD är ju liksom vårt adelsmärke. For good taste, meeting, laughs, people, environment.
Vill du veta mer om vad du behöver? Gör en BEHOVSANALYS. Du anger dina koordinater, vi kontaktar dig.



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

KAFFEKAMRER SÖKES: Controller/Ekonom till Coffee Center i Sverige AB

BRYGGVAKT, KAFFEKAMRER, BÖNRÄKNARE, ESPRESSOEKONOM, ROSTNINGSREVISOR. Du kan kalla dig vad du vill, men till en början kan vi köra med Controller/Ekonom. Och vi behöver dig.

Är du ekonom och har ett intresse för digitaliseringsprocesser? Vill du få chansen att utvecklas i ett företag där du kan göra skillnad? Då ska du absolut läsa vidare!
Vi söker just nu efter en person som vill vara med oss på vår resa och bli en viktig kugge i vårt fortsatta arbete. Du kommer från start ges stort ansvar och ditt arbete kommer ha mycket stor inverkan på bolagets framtida utveckling. Du har ett intresse för digitaliseringsprocesser och vill jobba i ett företag där du kan och vill göra skillnad.
Om rollen: Som controller/ekonom har du ett brett ansvarsområde med det yttersta ansvaret för löner, månadsbokslut, rapportering och budgetprocessen samt stöttar framförallt säljare och enhetschefer i ekonomiska frågor. Du kommer parallellt med det löpande ekonomiska arbetet driva självständiga projekt och implementera nya ekonomiska verktyg för styrning av verksamheten. Du rapporterar till styrelsen och du kommer ingå i ledningsgruppen. Tjänsten är placerad i Uppsala.

Arbetsuppgifter
Driva budget och prognosarbete
Stötta organisationen och vara bollplank i ekonomifrågor
Löpande likviditetsprognoser och likviditetsplanering
Månadsbokslut och månadsrapportering
Årsredovisning samt upprättandet av skattedeklaration
Lön
Kontinuerlig utveckling av rutiner och processer, med fokus på digitalisering
Ledningsgruppsarbete

Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom ekonomi från Högskola eller Universitet.
Att du har ett affärsorienterat tankesätt samt både vill och vågar ta dig an nya utmaningar väger tyngre än att du har flerårig erfarenhet från samtliga områden. Arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter är alltså meriterande men inget krav.

Personliga egenskaper
För att du skall lyckas i rollen tror vi att du är strukturerad, gillar att utvecklas och ta ansvar. Du har ett verksamhetskritiskt öga och har en förmåga att strukturerat lösa problem och kommunicera dina insikter pedagogiskt. Du är trygg i dig själv, initiativtagande och gillar att bidra med konstruktiva idéer.

Har du frågor kring tjänsten och/eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Albin Andersson, på 0708-80 90 75 eller på albin.andersson@coffeecenter.se
Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 15 Maj till albin.andersson@coffeecenter.se. Urval sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.

Aluminiumkaffe

Det finns många sätt att njuta sitt kaffe. Ett av dem är lite dummare än alla andra, nämligen det som kommer ur maskiner som använder aluminiumkapslar.
Det inte bara kostar fyra gånger så mycket per kilo (för samma kaffe), det kostar också på planeten vi bor på. Det är ett oerhört slugt sätt att öka marginalerna på kaffepriset samt att skapa ett behov som hålls vid liv. För om du köper en kaffemaskin måste du mata den med kapslar, eller hur?
Visst, aluminium (kapselmaterialet) är relativt billigt att återvinna. Om man återvinner det, vill säga… Faktum är dock att långt ifrån alla kapslar återvinns – ca 55.000.000 kapslar årligen återvinns inte. Sen är det resursförbrukningen. För att framställa ett ton aluminium krävs runt 10 000 kWh fossilbränsle och nästan 20 000 kWh elkraft. Det motsvarar elförbrukningen för en normal villa.

Ja, det är kanske bekvämt och smidigt och lätt men tänk på den större bilden. Det totala avtrycket är oändligt mycket större än vanligt kaffe, där man dessutom kan styra smak, kvalitet och varietet på kaffet i mycket större utsträckning. Vi på Coffee Center tar miljön på stort allvar. Inte bara för smakens och frihetens skull, utan även för att vi vill att våra barn ska ha en värld värd att leva i. Genom våra ”renhetslagar”, dvs vårt hygien- och serviceprogram, rengör vi effektivt våra maskiner med ultraljud, vi återanvänder komponenter som är felfria istället för att samvetslöst byta ut och kasta bort delar som faktiskt bara behöver rengöras (med ultraljud). Vi har vattenrening som ett absolut krav som en av råvarorna i vårt kaffe. Den andra råvaran är självklart kaffet – rostat med kritiska smaklökar och insikt om att hur smaker och preferenser skiljer sig åt. Det är allt, vilket inte är så lite, vi (och du) behöver för ett bättre kaffe.
Vi behöver inga aluminiumkapslar. Det behöver ingen.

Vad behöver du? Gör en BEHOVSANALYS. Du anger dina koordinater, vi kontaktar dig.



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

Coffee Center Analytica

Tänk om vi hade detaljerad kunskap om 50 miljoner kaffedrickare? Om hur, var, när och varför du dricker ditt kaffe. På morgonen, i bilen, på jobbet, med kollegor eller skvallerkamrater? Stående, sittande? Med bar överkropp eller med dunjacka? Kritiskt eller slentrianmässigt? Svart eller vitt? Mycket eller lite? Cortado eller americano? Honduranskt, kenyanskt eller indonesiskt. Mörk- , mellan- eller ljusrostat?
Rent teoretiskt skulle vi kunna få det, men resursmässigt står vi oss slätt. Dessutom kan man ju fundera över om det en skulle vara lagligt att få tillgång till all den informationen.
Nu är inte just megastorskalig datainsamling högst upp på vår agenda. Däremot är dina kaffebehov väldigt viktiga. För när vi vet exakt vad du vill ha och behöver så kan vi lösa i stort sett vad som helst till en kostnad som matchar dina nuvarande kontorskaffelösning. Öppet och utan dolt uppsåt vill därför ställa några frågor: DET KALLAS BEHOVSANALYS. Du får ett antal frågor som du kan skicka runt till anställda och kollegor. Resultatet tar vi hand om och skapar en lösning som gör dig lycklig. I den mån en kaffelösning kan ge lycka. På ”Coffee Center Analytica” behåller vi informationen för oss själva. Vi säljer den inte till Kaffepartiet eller andra makter med skuggiga avsikter. 🙂 Vårt enda intresse är att du ska ha bättre kaffe på jobbet. Rätt kaffe, rätt smak, rätt pris, rätt villkor.

Din BEHOVSANALYS börjar här. Du anger dina koordinater, vi kontaktar dig.



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

FIKA FOR COMMON GOOD

I skolan (typ i högskolan) fick man lära sig att avtal ska hållas – eller ”pacta sunt servanda” som det heter på latin. Det borde man förvisso ha fått i vällingen (eller caffe latten). Avtal är till för att skydda båda parter av en överenskommelse eller affär. En skriftlig konstruktion formulerad för allas bästa – for common good om man så vill. Där båda parter ska känna sig som en vinnare.
Men om man inte läser det finstilta så kan man lätt sätta kaffet i halsen när man vill frigöra sig från avtalet. Exempelvis om man vill inleda samarbete med en ny leverantör.
En sådan situation uppenbarades häromdagen när ett företag med god smak ville byta från sin nuvarande kontorskaffeleverantör till Coffee Center. Det visade sig att tiden för uppsägning hade passerats med ett par veckor; de hade drygt elva månader kvar på sitt avtal, men i det finstilta deklarerades att avtalet måste sägas upp minst tolv månader innan avtalets slutdatum annars förnyades det med en ny avtalsperiod. Den bittra eftersmaken av konstaterandet förstärktes av att leverantören hade lagt in ett tillägg som tvingade köparen att, utöver kaffemaskinens hyra, varje månad erlägga en avgift motsvarande genomsnittlig förbrukning av kaffe och tillbehör beräknat på historisk konsumtion, om avtalet sades upp felaktigt (eller för sent). Enkelt uttryckt, villkor som tvingar kunden kvar i ett dåligt förhållande. Ett avtal som säkrar leverantörens intäkt istället för att maximera kundens upplevelse.
Seriöst – hur tänker en sån leverantör? Inte seriöst i alla fall! I en bra affärsrelation ska man kunna prata om saker och ting. Förbättra, komma överens, lösa problemet. Annars är det ju tvångsgiftermål, och det är det knappast någon som önskar sig.

På Coffee Center har vi givetvis avtal med våra kunder, och vi håller alltid våra löften. Men att vi skulle tvinga någon att sitta kvar i ett avtal genom orimliga klausuler är otänkbart. Titta gärna igenom ert nuvarande avtal med er nuvarande kaffeleverantör för att se om det är något i det ”finmalda” som är besvärande. För om det är det så är det inte Fika for Common Good. Ring då oss så visar vi hur en öppen och god kafferelation fungerar. Vi kan hjälpa dig med både avtal och bättre kaffelösningar där du aldrig sätter kaffet i halsen. Vi byter maskin, vi kalibrerar, vi byter kaffe, vi gör vad som krävs. Det kan vi skriva under på. För det är FIKA FOR GOOD. COMMON GOOD.

Vill du också ha ett h(ärligt) förhållande med din kontorskaffeleverantör?
Med någon som lovar mycket men levererar mer? Kontakta oss nedan.



Kaffebekräftelsebehov

Alla har ett behov. Vissa har mer behov än andra. Som ett kaffetörstigt hörn av världen har alla företag i Sverige ett kaffebehov. Det märkliga i sammanhanget är att många har olika syn på sitt kaffebehov på jobbet och hemma. Hemma kan det var formel 1-maskiner och connoiseurkaffe. På jobbet kan det vara raka motsatsen, i tron att maskiner inte kan göra samma jobb. Man nöjer sig med en svart vätska i en kopp, för det är ju på bara på jobbet. Minsta motståndets kaffelag, liksom.
Fundera själv på det. Vem tror du gör kaffet på Starbucks, en människa eller en maskin. Oavsett vad du tycker om deras kaffe så kan vi avslöja att det är en maskin. Det måste nämligen smaka likadant på alla Starbucks, och att klona en barista som gör samma sak på 24.395 kaféer i 74 länder… Nä, så långt har den genetiska forskningen inte kommit ännu.
Så när du sitter där på kontoret med din slentriankaffe, låt oss plantera en tanke. Hur skulle det vara om du kunde få ett kaffe som var mer i din smak? Ett kaffe med lite högre fruktighet, kanske mer rondör? Eller något annat smakbehov? Hur skulle det vara om du fick ett kaffe som var så omtyckt att det faktiskt dracks upp istället för att kastas bort? Att kaffet var så bra att du dricker kvalitetsbrygd istället för jag-har-inget-bättre-för-mig-brygd? Då skulle alla anställda dricka bättre kaffe, men också sannolikt mindre eftersom smaken satte kvar länge. Kaffetörsten skulle bli släckt, inte bara den sociala företeelsen.

Vi ställer därför frågan: Vad har du för kaffebehov? Vad har andra på jobbet för kaffebehov? Sannolikt ett behov som vi kan bekräfta. Istället för att vi skickar en säljare som tar upp mer tid än ni har, så kan vi skicka ut en kaffedoktor och servicetekniker till er. Det är samma person, mind you. Han trollar fram den smak ni vill ha, den mängd ni önskar. Genom att laborera med bönor och rostning, kalibrering av maskin, temperatur, vattenfilter, typ av maskin osv så kan han han se till att ni får ordning på kaffestorpet på jobbet. Bättre kaffe, rätt kaffeekonomi för rätt behov.

Men för att kunna göra det så behöver vi göra en BEHOVSANALYS. Och då behöver du anstränga dig (ytterst) lite.
Det börjar här:



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

1 2 3 8 Nästa