Kaffebloggen

KAFFEKAMRER SÖKES: Controller/Ekonom till Coffee Center i Sverige AB

BRYGGVAKT, KAFFEKAMRER, BÖNRÄKNARE, ESPRESSOEKONOM, ROSTNINGSREVISOR. Du kan kalla dig vad du vill, men till en början kan vi köra med Controller/Ekonom. Och vi behöver dig.

Är du ekonom och har ett intresse för digitaliseringsprocesser? Vill du få chansen att utvecklas i ett företag där du kan göra skillnad? Då ska du absolut läsa vidare!
Vi söker just nu efter en person som vill vara med oss på vår resa och bli en viktig kugge i vårt fortsatta arbete. Du kommer från start ges stort ansvar och ditt arbete kommer ha mycket stor inverkan på bolagets framtida utveckling. Du har ett intresse för digitaliseringsprocesser och vill jobba i ett företag där du kan och vill göra skillnad.
Om rollen: Som controller/ekonom har du ett brett ansvarsområde med det yttersta ansvaret för löner, månadsbokslut, rapportering och budgetprocessen samt stöttar framförallt säljare och enhetschefer i ekonomiska frågor. Du kommer parallellt med det löpande ekonomiska arbetet driva självständiga projekt och implementera nya ekonomiska verktyg för styrning av verksamheten. Du rapporterar till styrelsen och du kommer ingå i ledningsgruppen. Tjänsten är placerad i Uppsala.

Arbetsuppgifter
Driva budget och prognosarbete
Stötta organisationen och vara bollplank i ekonomifrågor
Löpande likviditetsprognoser och likviditetsplanering
Månadsbokslut och månadsrapportering
Årsredovisning samt upprättandet av skattedeklaration
Lön
Kontinuerlig utveckling av rutiner och processer, med fokus på digitalisering
Ledningsgruppsarbete

Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom ekonomi från Högskola eller Universitet.
Att du har ett affärsorienterat tankesätt samt både vill och vågar ta dig an nya utmaningar väger tyngre än att du har flerårig erfarenhet från samtliga områden. Arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter är alltså meriterande men inget krav.

Personliga egenskaper
För att du skall lyckas i rollen tror vi att du är strukturerad, gillar att utvecklas och ta ansvar. Du har ett verksamhetskritiskt öga och har en förmåga att strukturerat lösa problem och kommunicera dina insikter pedagogiskt. Du är trygg i dig själv, initiativtagande och gillar att bidra med konstruktiva idéer.

Har du frågor kring tjänsten och/eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Albin Andersson, på 0708-80 90 75 eller på albin.andersson@coffeecenter.se
Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 15 Maj till albin.andersson@coffeecenter.se. Urval sker löpande så skicka in din ansökan redan idag.

Aluminiumkaffe

Det finns många sätt att njuta sitt kaffe. Ett av dem är lite dummare än alla andra, nämligen det som kommer ur maskiner som använder aluminiumkapslar.
Det inte bara kostar fyra gånger så mycket per kilo (för samma kaffe), det kostar också på planeten vi bor på. Det är ett oerhört slugt sätt att öka marginalerna på kaffepriset samt att skapa ett behov som hålls vid liv. För om du köper en kaffemaskin måste du mata den med kapslar, eller hur?
Visst, aluminium (kapselmaterialet) är relativt billigt att återvinna. Om man återvinner det, vill säga… Faktum är dock att långt ifrån alla kapslar återvinns – ca 55.000.000 kapslar årligen återvinns inte. Sen är det resursförbrukningen. För att framställa ett ton aluminium krävs runt 10 000 kWh fossilbränsle och nästan 20 000 kWh elkraft. Det motsvarar elförbrukningen för en normal villa.

Ja, det är kanske bekvämt och smidigt och lätt men tänk på den större bilden. Det totala avtrycket är oändligt mycket större än vanligt kaffe, där man dessutom kan styra smak, kvalitet och varietet på kaffet i mycket större utsträckning. Vi på Coffee Center tar miljön på stort allvar. Inte bara för smakens och frihetens skull, utan även för att vi vill att våra barn ska ha en värld värd att leva i. Genom våra ”renhetslagar”, dvs vårt hygien- och serviceprogram, rengör vi effektivt våra maskiner med ultraljud, vi återanvänder komponenter som är felfria istället för att samvetslöst byta ut och kasta bort delar som faktiskt bara behöver rengöras (med ultraljud). Vi har vattenrening som ett absolut krav som en av råvarorna i vårt kaffe. Den andra råvaran är självklart kaffet – rostat med kritiska smaklökar och insikt om att hur smaker och preferenser skiljer sig åt. Det är allt, vilket inte är så lite, vi (och du) behöver för ett bättre kaffe.
Vi behöver inga aluminiumkapslar. Det behöver ingen.

Vad behöver du? Gör en BEHOVSANALYS. Du anger dina koordinater, vi kontaktar dig.



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

Coffee Center Analytica

Tänk om vi hade detaljerad kunskap om 50 miljoner kaffedrickare? Om hur, var, när och varför du dricker ditt kaffe. På morgonen, i bilen, på jobbet, med kollegor eller skvallerkamrater? Stående, sittande? Med bar överkropp eller med dunjacka? Kritiskt eller slentrianmässigt? Svart eller vitt? Mycket eller lite? Cortado eller americano? Honduranskt, kenyanskt eller indonesiskt. Mörk- , mellan- eller ljusrostat?
Rent teoretiskt skulle vi kunna få det, men resursmässigt står vi oss slätt. Dessutom kan man ju fundera över om det en skulle vara lagligt att få tillgång till all den informationen.
Nu är inte just megastorskalig datainsamling högst upp på vår agenda. Däremot är dina kaffebehov väldigt viktiga. För när vi vet exakt vad du vill ha och behöver så kan vi lösa i stort sett vad som helst till en kostnad som matchar dina nuvarande kontorskaffelösning. Öppet och utan dolt uppsåt vill därför ställa några frågor: DET KALLAS BEHOVSANALYS. Du får ett antal frågor som du kan skicka runt till anställda och kollegor. Resultatet tar vi hand om och skapar en lösning som gör dig lycklig. I den mån en kaffelösning kan ge lycka. På ”Coffee Center Analytica” behåller vi informationen för oss själva. Vi säljer den inte till Kaffepartiet eller andra makter med skuggiga avsikter. 🙂 Vårt enda intresse är att du ska ha bättre kaffe på jobbet. Rätt kaffe, rätt smak, rätt pris, rätt villkor.

Din BEHOVSANALYS börjar här. Du anger dina koordinater, vi kontaktar dig.



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

FIKA FOR COMMON GOOD

I skolan (typ i högskolan) fick man lära sig att avtal ska hållas – eller ”pacta sunt servanda” som det heter på latin. Det borde man förvisso ha fått i vällingen (eller caffe latten). Avtal är till för att skydda båda parter av en överenskommelse eller affär. En skriftlig konstruktion formulerad för allas bästa – for common good om man så vill. Där båda parter ska känna sig som en vinnare.
Men om man inte läser det finstilta så kan man lätt sätta kaffet i halsen när man vill frigöra sig från avtalet. Exempelvis om man vill inleda samarbete med en ny leverantör.
En sådan situation uppenbarades häromdagen när ett företag med god smak ville byta från sin nuvarande kontorskaffeleverantör till Coffee Center. Det visade sig att tiden för uppsägning hade passerats med ett par veckor; de hade drygt elva månader kvar på sitt avtal, men i det finstilta deklarerades att avtalet måste sägas upp minst tolv månader innan avtalets slutdatum annars förnyades det med en ny avtalsperiod. Den bittra eftersmaken av konstaterandet förstärktes av att leverantören hade lagt in ett tillägg som tvingade köparen att, utöver kaffemaskinens hyra, varje månad erlägga en avgift motsvarande genomsnittlig förbrukning av kaffe och tillbehör beräknat på historisk konsumtion, om avtalet sades upp felaktigt (eller för sent). Enkelt uttryckt, villkor som tvingar kunden kvar i ett dåligt förhållande. Ett avtal som säkrar leverantörens intäkt istället för att maximera kundens upplevelse.
Seriöst – hur tänker en sån leverantör? Inte seriöst i alla fall! I en bra affärsrelation ska man kunna prata om saker och ting. Förbättra, komma överens, lösa problemet. Annars är det ju tvångsgiftermål, och det är det knappast någon som önskar sig.

På Coffee Center har vi givetvis avtal med våra kunder, och vi håller alltid våra löften. Men att vi skulle tvinga någon att sitta kvar i ett avtal genom orimliga klausuler är otänkbart. Titta gärna igenom ert nuvarande avtal med er nuvarande kaffeleverantör för att se om det är något i det ”finmalda” som är besvärande. För om det är det så är det inte Fika for Common Good. Ring då oss så visar vi hur en öppen och god kafferelation fungerar. Vi kan hjälpa dig med både avtal och bättre kaffelösningar där du aldrig sätter kaffet i halsen. Vi byter maskin, vi kalibrerar, vi byter kaffe, vi gör vad som krävs. Det kan vi skriva under på. För det är FIKA FOR GOOD. COMMON GOOD.

Vill du också ha ett h(ärligt) förhållande med din kontorskaffeleverantör?
Med någon som lovar mycket men levererar mer? Kontakta oss nedan.



Kaffebekräftelsebehov

Alla har ett behov. Vissa har mer behov än andra. Som ett kaffetörstigt hörn av världen har alla företag i Sverige ett kaffebehov. Det märkliga i sammanhanget är att många har olika syn på sitt kaffebehov på jobbet och hemma. Hemma kan det var formel 1-maskiner och connoiseurkaffe. På jobbet kan det vara raka motsatsen, i tron att maskiner inte kan göra samma jobb. Man nöjer sig med en svart vätska i en kopp, för det är ju på bara på jobbet. Minsta motståndets kaffelag, liksom.
Fundera själv på det. Vem tror du gör kaffet på Starbucks, en människa eller en maskin. Oavsett vad du tycker om deras kaffe så kan vi avslöja att det är en maskin. Det måste nämligen smaka likadant på alla Starbucks, och att klona en barista som gör samma sak på 24.395 kaféer i 74 länder… Nä, så långt har den genetiska forskningen inte kommit ännu.
Så när du sitter där på kontoret med din slentriankaffe, låt oss plantera en tanke. Hur skulle det vara om du kunde få ett kaffe som var mer i din smak? Ett kaffe med lite högre fruktighet, kanske mer rondör? Eller något annat smakbehov? Hur skulle det vara om du fick ett kaffe som var så omtyckt att det faktiskt dracks upp istället för att kastas bort? Att kaffet var så bra att du dricker kvalitetsbrygd istället för jag-har-inget-bättre-för-mig-brygd? Då skulle alla anställda dricka bättre kaffe, men också sannolikt mindre eftersom smaken satte kvar länge. Kaffetörsten skulle bli släckt, inte bara den sociala företeelsen.

Vi ställer därför frågan: Vad har du för kaffebehov? Vad har andra på jobbet för kaffebehov? Sannolikt ett behov som vi kan bekräfta. Istället för att vi skickar en säljare som tar upp mer tid än ni har, så kan vi skicka ut en kaffedoktor och servicetekniker till er. Det är samma person, mind you. Han trollar fram den smak ni vill ha, den mängd ni önskar. Genom att laborera med bönor och rostning, kalibrering av maskin, temperatur, vattenfilter, typ av maskin osv så kan han han se till att ni får ordning på kaffestorpet på jobbet. Bättre kaffe, rätt kaffeekonomi för rätt behov.

Men för att kunna göra det så behöver vi göra en BEHOVSANALYS. Och då behöver du anstränga dig (ytterst) lite.
Det börjar här:



Vi tror på fikastunden som en väg till gott humör, goda relationer, goda medarbetare, goda möten och affärer. Vi tror på den goda smaken att jobba hållbart med såväl miljö som leverantörer och kunder. Vi kallar det ”FIKA FOR GOOD”. En professionell och lycklig fikapaus utan slut.

OS är över. Kaffe-SM likaså.

Det viktigaste är inte att vinna, utan brygga väl. Fast det är inte riktigt sant, om man satsar och tränar hårt så nog sjutton vill man vinna. Allt annat är liksom tal med kluven tunga.

Som många av er vet så har Coffee Centers kunnige kaffenörd, Åke Nolemo, förberett sig väl för Kaffe-SM som avgjordes i helgen. Han kom tvåa och knep silvret häromåret. Det var med guld i sikte han åkte dit. Men så blev det inte. Det blev inte ens finalomgång. Det finns inga bortförklaringar, men det finns saker man måste ha klart för sig. I den gren Åke tävlade i så väljer man sin egen kaffesort som man bereder och analyserar och presenterar för juryn. Åkes kaffeval var medvetet extremt vanskligt, väldigt annorlunda och ovanligt. Kanske t o m vansinnigt. Dyrt var det också, men spännande. Det var som ingenting annat… och vi visste alla att det var en chansning. För att vara tydlig, det var så långt ifrån publikfrieri man kan komma. Ett komplext kaffe som aldrig har en chans att komma i närheten av mainstream-caféernas utbud. Ett kaffe som kanske t o m var svårt att förstå sig på. Domarna gillade Åke, dom gillade hans skägg, dom gillade inställningen, men kaffet rann liksom inte ända ner.

Verner von Heidenstam uttryckte det vackert och klokt: ”Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge”. Åke siktade skyhögt, han tog en rövare som inte gick hem. Han har vad som krävs för att knipa guldet, men valde en svårare väg. Det krävs mod för att göra det, och för det hyllar vi honom.
Det kan jämföras med OS som vi just beskådat. Det största svenska guldhoppet tog inte ens medalj, medan oskrivna kort överraskade och fick stå högst upp pallen.
Sådan är idrotten. Så är kaffebryggningen. Men Åke kommer igen, det vet vi. För det är gott kaffe i den karl’n. Jäkligt gott kaffe. Som smakar guld.

Inte en i kaffemängden.

Hur mycket kaffe dricker du? Inte per dag, inte per vecka eller år. Utan varje gång du dricker. De flesta som hugger en kopp kaffe på jobbet funderar inte så mycket kring det. Dom noterar att det är kaffe i koppen, 1,25 dl ungefär, och sen är det bra så. Det är ju trots allt kaffe i koppen. Bra så tänker många. Men är det rätt mängd kaffe i koppen, och smakar det som det ska? Regelbunden kalibrering av kaffeautomater samt smakanalys ger oss svaret – och dig bättre kaffe i rätt mängd. Med tanke på att var femte kopp blir stående odrucken på skriv- eller konferensbord så innebär det pengar i sjön. Där de gör lite nytta.
När man pratar om dosering och mängd kaffe så förekommer olika uppgifter. Det är inte helt enkelt, för det beror på vattentemperatur (som ska vara 94 grader), malningsgrad, bryggmetod, tryck, vattenvolym mm. Men ett bra riktmärke är ca 7-8 gram kaffe till 1,25 dl, dvs till en kopp. Detta är givetvis en smaksak, varför vi ofta genomför en behovsanalys innan vi finlirar med grundinställningen. För att hålla kvaliteten behöver maskinen service med jämna mellanrum. Byte av vattenfilter, kontroll av termostat, malning och så vidare. Allt tillsammans påverkar slutresultatet. För om kaffet inte smakar som det ska så är också pengar i sjön.
Om det trots perfekt service och kalibrering inte smakar som du vill så kan man byta kaffesort. Andra bönor med en annan rostning, från en annan del av världen.
Då tänker kanske den sparsamme och kostnadsmedvetne att det perfekta kaffet blir totalt sett dyrare eftersom man logiskt sett dricker mer av ett godare kaffe.
Logiskt, javisst. Men det är inte så enkelt. Visst finns det en korrelation, men den största bieffekten av godare kaffe är nöjdare medarbetare snarare än drastiskt ökad konsumtion. Det verkar liksom finnas en gräns. För oss finns det dock ingen gräns. Vi är så bra du vill att vi ska vara, och vi ser till att rätt mängd kaffe totalt sett kostar mindre. Det blir så om man dricker upp istället för att kasta.

Vi vill utmana dig och din bild av kaffe. För kaffet påverkar ditt humör, din arbetsmiljö, dina möten – och miljön.
DITT FÖRETAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE KAFFE. VI UTMANAR DIN BEFINTLIGA KAFFELÖSNING. KOSTNADSFRITT.

Kontakta oss och säg att ditt företag vill testa vår FIKA FOR GOOD CHALLENGE.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.



Vi är kaffeprocentare. Fast tvärtom.

En ”procentare” är vanligtvis någon som tar för mycket betalt. Nån som skor sig på andras bekostnad genom överpriser. En ockrare. Det har du säkert varit med om. Kanske t o m i kaffesvängen…? Du känner kanske igen dig – kaffesugen har du stövlat in på ett kafé (kanske på en flygplats) och beställt en latte, americano eller nån annan sort som för tillfället passat din gom. Du räknar kallt med att 30 kronor räcker när baristan säger 60 kronor när han ställer fram koppen. Det är 100% dyrare än du hade räknat med, men du sväljer förtreten, pyntar under protest för att sedan bittert svälja kaffet.
Om du översätter det här till vanliga livet på jobbet så förekommer det alltför mycket ”procenteri”. Utan att du vet om det, kanske t o m utan att din kaffeleverantör vet om det (eller talar om det) så kan du betala 20% för mycket för varje kopp som kommer ut ur din kaffeautomat. Det behöver inte vara avsiktligt, men det kan bero på bristande kunskap och dåligt kalibrerade maskiner. Och det kostar dig pengar. Om du räknar efter snabbt, låt oss ta ett företag med 100 anställda där alla dricker tre koppar per dag i ca 200 arbetsdagar per år. Det blir 60.000 koppar per år. Säg att du betalar 2 kr/kopp. Det blir 120.000 kr på året, och då kan upp till 24.000 vara bortkastat p g a en felinställd maskin.
En kaffeautomat som är rätt kalibrerad maler och doserar rätt mängd kaffe, rätt mängd vatten och brygger kaffe som smakar som du vill att det ska smaka. Det innebär att du minimerar kaffeåtgång och undviker uthälld kaffe som kanske inte håller måttet. Dessutom är det snällare mot miljön på många sätt.
För oss är det viktigt att kaffet du dricker smakar gott. Som du vill att de ska smaka. Samt serveras i rätt mängd, varken mer eller mindre. För oss är detta långt viktigare än hur mycket du dricker, även om vi tjänar mer pengar om det går åt för mycket kaffe från en felkalibrerad maskin. Det kan vara åt andra hållet också, du kan betala för mycket för för lite kaffe. Inte heller bra.
Rätt ska vara rätt. Vi tar allvarligt på rätt kalibrerade kaffeautomater. Genom regelbunden och noggrann service, teknisk kompetens, fläckfritt underhåll, rena filter, trimmade kvarnar, rent och rätt tempererat vatten ser vi till att du aldrig betalar mer än den kalkyl vi visar dig. På så sätt blir alla glada. Inte bara de anställda som dricker kaffet, utan även espressoekonomer, bönräknare, fikafascister, kaffekamrerer och rostningsrevisorer.

Hur välkalibrerade är era kaffeautomater? Smakar kaffet som det ska? Kostar er kaffelösning på jobbet som utlovat eller upp till 20% för mycket?

Vi vill utmana dig och din bild av kaffe. För kaffet påverkar ditt humör, din arbetsmiljö, dina möten – och miljön.
DITT FÖRETAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE KAFFE. VI UTMANAR DIN BEFINTLIGA KAFFELÖSNING. KOSTNADSFRITT.

Kontakta oss och säg att ditt företag vill testa vår FIKA FOR GOOD CHALLENGE.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.



EN AV FEM KOPPAR FÅR INTE VARA MED

Var femte kaffekopp på jobbet blir utstött. Den får inte vara med. Nja, det är inte hela sanningen utan snarare en grov förenkling. Däremot kan vi med säkerhet säga att 20% av allt kaffe på jobbet också hälls ut. Plötsligt tappad kaffesug, slentrianmässigt fikande, kallnat kaffe (vi fattar, kallt kaffe är inte så kul) och bortglömda koppar är ofta bovarna i dramat.
Det är inte vårt jobb att moralisera över vad företag gör med sina pengar, men det känns rätt onödigt. Det är pengar på nedre raden eller en roligare konferens om man så vill.
Om man vidgar perspektivet och ser till den globala kaffeproduktionen med allt vad det innebär så skördas, torkas, fraktas, rostas, paketeras och bryggs var femte böna i onödan. Det innebär följaktligen att en massa resurser också slösas. Nu vill vi inte vifta med pekpinnen, men vad sägs om att släppa in den kalla koppen i värmen? Eller i klartext dricka upp det kaffe som vi häller upp. Det finns pengar att spara. Mycket pengar. Och då har vi inte ens snuddat vid alla de dolda kostnader som gömmer sig i dosering, maskinkalibrering, val av kaffe, mängden kaffe i koppen, service, leverans med mera. Men det tar vi en annan gång, just nu vill vi bara att du börjar fundera över det kaffe du ”vaskar”, kaffeslatten, eller det kaffe du egentligen inte är så sugen på.
Vi hjälper dig gärna med dina kaffevanor. Kanske är det så enkelt att du är vanedrickare som egentligen vill ha godare kaffe? För om det är godare så dricker du ju upp. Eller?

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre kaffeekonomi ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.



SEMLA FOR GOOD

Mjuk. Söt. Fluffig. Semla. Även om det bara blir EN enda, på fettisdagen (13 feb), så måste man helt enkelt äta en semla. Vi ser till att du inte missar din semla.
Var kommer namnet ifrån? Latinets ”simila” betyder vetemjöl och liknande ord användes i antikens riken som synonym för fint vetebröd. Forskare menar att ordet semla kommer från latinets ”semi” vilket betyder halv och det gamla ordet ”semlja” som betyder klot. M a o ett halvt klot av finaste vete. Mandelmassan är en idé som importerades från det franska hovet i mitten av 1800-talet. Då åts den med varm mjölk. Vispad grädde mellan bulle och lock kom först på 1930-talet.
Den 12 februari 1771, på fettisdagen, dog kung Adolf Fredrik, far till Gustav III, dog efter att ha ätit en stor måltid som avslutades med hetvägg (semla med varm mjölk). Enligt samtida källor drack han champagne till. Men det gör inte vi. Eller du. Vi dricker gott kaffe. Ett kaffe som gör att du och världen vi lever i mår lite bättre. I alla led. Från den som odlar till den som rostar och den som slutligen dricker det. Vårt mål är alla ska dricka kaffe som är bra på många sätt för alla. Både i arbetsmiljön och miljön i stort. Vi kallar det Fika for good.

Dina färska semlor till kaffet den 13 februari beställer du här:

Fika for good- fettisdag

1 2 3 7 Nästa