Kaffebloggen

OS är över. Kaffe-SM likaså.

Det viktigaste är inte att vinna, utan brygga väl. Fast det är inte riktigt sant, om man satsar och tränar hårt så nog sjutton vill man vinna. Allt annat är liksom tal med kluven tunga.

Som många av er vet så har Coffee Centers kunnige kaffenörd, Åke Nolemo, förberett sig väl för Kaffe-SM som avgjordes i helgen. Han kom tvåa och knep silvret häromåret. Det var med guld i sikte han åkte dit. Men så blev det inte. Det blev inte ens finalomgång. Det finns inga bortförklaringar, men det finns saker man måste ha klart för sig. I den gren Åke tävlade i så väljer man sin egen kaffesort som man bereder och analyserar och presenterar för juryn. Åkes kaffeval var medvetet extremt vanskligt, väldigt annorlunda och ovanligt. Kanske t o m vansinnigt. Dyrt var det också, men spännande. Det var som ingenting annat… och vi visste alla att det var en chansning. För att vara tydlig, det var så långt ifrån publikfrieri man kan komma. Ett komplext kaffe som aldrig har en chans att komma i närheten av mainstream-caféernas utbud. Ett kaffe som kanske t o m var svårt att förstå sig på. Domarna gillade Åke, dom gillade hans skägg, dom gillade inställningen, men kaffet rann liksom inte ända ner.

Verner von Heidenstam uttryckte det vackert och klokt: ”Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge”. Åke siktade skyhögt, han tog en rövare som inte gick hem. Han har vad som krävs för att knipa guldet, men valde en svårare väg. Det krävs mod för att göra det, och för det hyllar vi honom.
Det kan jämföras med OS som vi just beskådat. Det största svenska guldhoppet tog inte ens medalj, medan oskrivna kort överraskade och fick stå högst upp pallen.
Sådan är idrotten. Så är kaffebryggningen. Men Åke kommer igen, det vet vi. För det är gott kaffe i den karl’n. Jäkligt gott kaffe. Som smakar guld.

Inte en i kaffemängden.

Hur mycket kaffe dricker du? Inte per dag, inte per vecka eller år. Utan varje gång du dricker. De flesta som hugger en kopp kaffe på jobbet funderar inte så mycket kring det. Dom noterar att det är kaffe i koppen, 1,25 dl ungefär, och sen är det bra så. Det är ju trots allt kaffe i koppen. Bra så tänker många. Men är det rätt mängd kaffe i koppen, och smakar det som det ska? Regelbunden kalibrering av kaffeautomater samt smakanalys ger oss svaret – och dig bättre kaffe i rätt mängd. Med tanke på att var femte kopp blir stående odrucken på skriv- eller konferensbord så innebär det pengar i sjön. Där de gör lite nytta.
När man pratar om dosering och mängd kaffe så förekommer olika uppgifter. Det är inte helt enkelt, för det beror på vattentemperatur (som ska vara 94 grader), malningsgrad, bryggmetod, tryck, vattenvolym mm. Men ett bra riktmärke är ca 7-8 gram kaffe till 1,25 dl, dvs till en kopp. Detta är givetvis en smaksak, varför vi ofta genomför en behovsanalys innan vi finlirar med grundinställningen. För att hålla kvaliteten behöver maskinen service med jämna mellanrum. Byte av vattenfilter, kontroll av termostat, malning och så vidare. Allt tillsammans påverkar slutresultatet. För om kaffet inte smakar som det ska så är också pengar i sjön.
Om det trots perfekt service och kalibrering inte smakar som du vill så kan man byta kaffesort. Andra bönor med en annan rostning, från en annan del av världen.
Då tänker kanske den sparsamme och kostnadsmedvetne att det perfekta kaffet blir totalt sett dyrare eftersom man logiskt sett dricker mer av ett godare kaffe.
Logiskt, javisst. Men det är inte så enkelt. Visst finns det en korrelation, men den största bieffekten av godare kaffe är nöjdare medarbetare snarare än drastiskt ökad konsumtion. Det verkar liksom finnas en gräns. För oss finns det dock ingen gräns. Vi är så bra du vill att vi ska vara, och vi ser till att rätt mängd kaffe totalt sett kostar mindre. Det blir så om man dricker upp istället för att kasta.

Vi vill utmana dig och din bild av kaffe. För kaffet påverkar ditt humör, din arbetsmiljö, dina möten – och miljön.
DITT FÖRETAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE KAFFE. VI UTMANAR DIN BEFINTLIGA KAFFELÖSNING. KOSTNADSFRITT.

Kontakta oss och säg att ditt företag vill testa vår FIKA FOR GOOD CHALLENGE.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




Vi är kaffeprocentare. Fast tvärtom.

En ”procentare” är vanligtvis någon som tar för mycket betalt. Nån som skor sig på andras bekostnad genom överpriser. En ockrare. Det har du säkert varit med om. Kanske t o m i kaffesvängen…? Du känner kanske igen dig – kaffesugen har du stövlat in på ett kafé (kanske på en flygplats) och beställt en latte, americano eller nån annan sort som för tillfället passat din gom. Du räknar kallt med att 30 kronor räcker när baristan säger 60 kronor när han ställer fram koppen. Det är 100% dyrare än du hade räknat med, men du sväljer förtreten, pyntar under protest för att sedan bittert svälja kaffet.
Om du översätter det här till vanliga livet på jobbet så förekommer det alltför mycket ”procenteri”. Utan att du vet om det, kanske t o m utan att din kaffeleverantör vet om det (eller talar om det) så kan du betala 20% för mycket för varje kopp som kommer ut ur din kaffeautomat. Det behöver inte vara avsiktligt, men det kan bero på bristande kunskap och dåligt kalibrerade maskiner. Och det kostar dig pengar. Om du räknar efter snabbt, låt oss ta ett företag med 100 anställda där alla dricker tre koppar per dag i ca 200 arbetsdagar per år. Det blir 60.000 koppar per år. Säg att du betalar 2 kr/kopp. Det blir 120.000 kr på året, och då kan upp till 24.000 vara bortkastat p g a en felinställd maskin.
En kaffeautomat som är rätt kalibrerad maler och doserar rätt mängd kaffe, rätt mängd vatten och brygger kaffe som smakar som du vill att det ska smaka. Det innebär att du minimerar kaffeåtgång och undviker uthälld kaffe som kanske inte håller måttet. Dessutom är det snällare mot miljön på många sätt.
För oss är det viktigt att kaffet du dricker smakar gott. Som du vill att de ska smaka. Samt serveras i rätt mängd, varken mer eller mindre. För oss är detta långt viktigare än hur mycket du dricker, även om vi tjänar mer pengar om det går åt för mycket kaffe från en felkalibrerad maskin. Det kan vara åt andra hållet också, du kan betala för mycket för för lite kaffe. Inte heller bra.
Rätt ska vara rätt. Vi tar allvarligt på rätt kalibrerade kaffeautomater. Genom regelbunden och noggrann service, teknisk kompetens, fläckfritt underhåll, rena filter, trimmade kvarnar, rent och rätt tempererat vatten ser vi till att du aldrig betalar mer än den kalkyl vi visar dig. På så sätt blir alla glada. Inte bara de anställda som dricker kaffet, utan även espressoekonomer, bönräknare, fikafascister, kaffekamrerer och rostningsrevisorer.

Hur välkalibrerade är era kaffeautomater? Smakar kaffet som det ska? Kostar er kaffelösning på jobbet som utlovat eller upp till 20% för mycket?

Vi vill utmana dig och din bild av kaffe. För kaffet påverkar ditt humör, din arbetsmiljö, dina möten – och miljön.
DITT FÖRETAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE KAFFE. VI UTMANAR DIN BEFINTLIGA KAFFELÖSNING. KOSTNADSFRITT.

Kontakta oss och säg att ditt företag vill testa vår FIKA FOR GOOD CHALLENGE.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




EN AV FEM KOPPAR FÅR INTE VARA MED

Var femte kaffekopp på jobbet blir utstött. Den får inte vara med. Nja, det är inte hela sanningen utan snarare en grov förenkling. Däremot kan vi med säkerhet säga att 20% av allt kaffe på jobbet också hälls ut. Plötsligt tappad kaffesug, slentrianmässigt fikande, kallnat kaffe (vi fattar, kallt kaffe är inte så kul) och bortglömda koppar är ofta bovarna i dramat.
Det är inte vårt jobb att moralisera över vad företag gör med sina pengar, men det känns rätt onödigt. Det är pengar på nedre raden eller en roligare konferens om man så vill.
Om man vidgar perspektivet och ser till den globala kaffeproduktionen med allt vad det innebär så skördas, torkas, fraktas, rostas, paketeras och bryggs var femte böna i onödan. Det innebär följaktligen att en massa resurser också slösas. Nu vill vi inte vifta med pekpinnen, men vad sägs om att släppa in den kalla koppen i värmen? Eller i klartext dricka upp det kaffe som vi häller upp. Det finns pengar att spara. Mycket pengar. Och då har vi inte ens snuddat vid alla de dolda kostnader som gömmer sig i dosering, maskinkalibrering, val av kaffe, mängden kaffe i koppen, service, leverans med mera. Men det tar vi en annan gång, just nu vill vi bara att du börjar fundera över det kaffe du ”vaskar”, kaffeslatten, eller det kaffe du egentligen inte är så sugen på.
Vi hjälper dig gärna med dina kaffevanor. Kanske är det så enkelt att du är vanedrickare som egentligen vill ha godare kaffe? För om det är godare så dricker du ju upp. Eller?

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre kaffeekonomi ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




SEMLA FOR GOOD

Mjuk. Söt. Fluffig. Semla. Även om det bara blir EN enda, på fettisdagen (13 feb), så måste man helt enkelt äta en semla. Vi ser till att du inte missar din semla.
Var kommer namnet ifrån? Latinets ”simila” betyder vetemjöl och liknande ord användes i antikens riken som synonym för fint vetebröd. Forskare menar att ordet semla kommer från latinets ”semi” vilket betyder halv och det gamla ordet ”semlja” som betyder klot. M a o ett halvt klot av finaste vete. Mandelmassan är en idé som importerades från det franska hovet i mitten av 1800-talet. Då åts den med varm mjölk. Vispad grädde mellan bulle och lock kom först på 1930-talet.
Den 12 februari 1771, på fettisdagen, dog kung Adolf Fredrik, far till Gustav III, dog efter att ha ätit en stor måltid som avslutades med hetvägg (semla med varm mjölk). Enligt samtida källor drack han champagne till. Men det gör inte vi. Eller du. Vi dricker gott kaffe. Ett kaffe som gör att du och världen vi lever i mår lite bättre. I alla led. Från den som odlar till den som rostar och den som slutligen dricker det. Vårt mål är alla ska dricka kaffe som är bra på många sätt för alla. Både i arbetsmiljön och miljön i stort. Vi kallar det Fika for good.

Dina färska semlor till kaffet den 13 februari beställer du här:

Fika for good- fettisdag

En italiensk kaffestudie

I Italien har man ett speciellt förhållande till kaffe. Det är inte som här, att man tar det med sig i en pappmugg med lock och smuttar på i splendid isolation. Nej, i landet som inte har bråttom så tar man sitt kaffe på plats, gärna stående och – paradoxalt nog – snabbt. Låt oss ta på vår kaffeantropologiska hatt och gräva lite djupare; varför tar dom det inte med sig?
För det första, det är snabbt. Kaffedrickande i Italien är en snabb ritual. Du beställer av baristan vid disken, betalar och hänger kvar där till den ställs fram och sveper den utan omsvep. Det brukar inte ta mycket mer än en minut, men är det allt? Inte alls. Kaffe innebär också en rast. En paus och en ursäkt för att relaxa lite. Ett avbrott för att byta ett ord eller två med en vän eller en främling (som ju är en vän man inte känner). En annan sak är att kaffet inte serveras skållande varmt, det ska vara drickvänlig temperatur, för hur ska man annars dricka den snabbt. Kaffestunden är helt enkelt en helig och trevlig stund som knappast kommer att överges när takeawayvågen rullar över resten av världen.

Här följer de tio italienska budorden för kaffe:
1. Mjölk på morgonen – capuccino, caffé latte, latte macchiato eller annan form av mjölkig kaffe är vad som gäller före lunch. Och aldrig efter en måltid.
2. Keep it simple – glöm alla Starbucksfasoner med uppochnervänd decaf mint frapuccino.
3. Säg aldrig espresso – det räcker med ”un caffè”. Säg inte expresso heller.
4. Double trouble – visst, du kan beställa en dubbel espresso (doppio), men det är inte en italiensk vana. Man dricker mycket kaffe, men helst i små doser.
5. Högt och tydligt – gå fram till baren med sträck rygg och stadig blick. Med hög och tydlig stämma beställer du ditt caffè.
6. ”Notan tack” – på vissa större kaféer ropar baristan ”-notan, tack”. Det betyder att du betalar först och dricker sen.
7. Endast ståplats – Om du inte har en bra anledning att sitta ner – kaffet dricks stående.
8. Inte het på gröten – här bränner man inte läpparna eller tungan av sig. Kaffet serveras lagom varmt (men bryggs vid 96 grader)
9. Tillåtna varianter – cappuccino and caffé latte: caffè macchiato or latte macchiato – en espresso ,ed en skvätt mjölk eller varm mjölk med en skvätt kaffe (fast bara på morgonen); caffè corretto: den italienske arbetarens snabbis, en espresso “tillrättalagd” med en droppe cognac eller grappa; och caffè freddo eller cappuccino freddo (is-espresso or cappuccino) – men se upp, dessa kan komma försockrade. Du kan också fråga efter en caffè lungo eller caffè ristretto om du önskar mer resp mindre vatten i din espresso.
10. Det var allt – allt annat du läser eller hör är lögn.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffekultur? Eller en kurs? Eller bättre möten? Eller rätt kaffe för dig? Vi snackar svenska 😀
Kontakta oss via formuläret nedan.




Fastna inte i bilden av dig själv

Vanans makt är stor. Det gäller kaffet du dricker men även andra saker du äter eller gör. Att ha rutiner för att få tillvaron att gå ihop är helt naturligt. Och vanligt förekommande. Däremot vill vi ifrågasätta rutinen att ha samma rutin, att inte ifrågasätta sig själv, utvärdera kvaliteten på rutinen.
Om du alltid tar samma väg till jobbet eliminerar du möjligheten att upptäcka nya saker, uppleva nya möten och få nya tankar. I alla fall på väg till jobbet.
Samma sak gäller kaffet du dricker. Du vet hur det är när du går och handlar… du står framför hyllan och letar efter samma förpackning som snart är tom hemma.
Vad skulle hända om du lösgjorde dig från den bild du lever med? Det värsta som kan hända är du inte tycker om kaffe B lika mycket som ditt trygga kaffe A, och då får du leva med att femtio spänn gick upp i rök. Om du inte dricker upp det mindre goda kaffet vill säga.
Samma sak gäller på jobbet. Du dricker kaffet av ren vana, snarare än för att det är gott. Maskinen står där, du trycker på knappen överst till vänster, väntar i 15 sekunder och vandrar sedan därifrån med samma kaffe som alltid. Smakar det som du vill eller smakar det bara.? Bryggs det vid rätt temperatur, med optimalt renat vatten? ÄR det rätt doserat av rätt böna för dig? Du kanske inte bryr dig för att du inte tänker på att det finns alternativ. Bättre alternativ. Du har fastnat i bilden av dig själv och same same but NOT different.

Vi vill utmana dig och din bild av kaffe. För kaffet påverkar ditt humör, din arbetsmiljö, dina möten – och miljön.
Vi vill att du ska bli en bättre jobbkaffedrickare.

DITT FÖRETAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE KAFFE. VI UTMANAR DIN BEFINTLIGA KAFFELÖSNING. KOSTNADSFRITT.

Kontakta oss och säg att ditt företag vill testa vår FIKA FOR GOOD CHALLENGE.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




INGET JOBB ÄR SÅ ENKELT ATT DET INTE KAN MISSLYCKAS

Det finns enkla jobb och det finns svåra jobb, alla med en sak gemensamt: Det går att misslyckas. Resultatet är oftast en konsekvens av talangen som utför jobbet eller av engagemang. Ibland en kombination av båda. Vårt jobb är inte direkt enkelt, men det är inte heller det svåraste. Tänk bara hur det är att vara fredsmäklare i Syrien, hundmatstestare, neurogenetiker eller minröjare (eller tillverkare av fortune cookies, att döma av bilden). Perspektiv är viktigt.
Däremot, med vårt sätt att se det är det ett av de viktigaste. Kaffet vi svenskar dricker på jobbet har ofta en religiös status, även om många kanske dyrkar fel kaffegud. Vi väljer bönor, vi rostar dem till perfekt smak, vi säkerställer att vattenkvaliteten är första klass och har rätt temperatur vid bryggning, vi kalibrerar maskiner så att dosering, malning mm är på topp, vi servar och fyller på med rätt sort på rätt plats. Vi gör väldigt mycket. Med tanke på hur viktigt kaffet är på svenska arbetsplatser får inget gå fel. Det gör det inte heller när vi är i farten.
Med stor respekt för vad du själv gör så vill vi ändå ranka vårt jobb som väldigt viktigt (och inte helt enkelt). Så pass viktigt att vi gärna ger dig en lektion. Dels för att du ska kunna göra mer rätt (kaffe), och dels ställa större krav på oss. Men framförallt hjälpa oss hjälpa dig till bättre och godare kaffe.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




Det är viktigare att vinna än att komma tvåa.

Varje är är det Eurovisionschlagertävling, och varje år låter det likadant.”Man kan inte tävla i musik”. Men nu pysslar vi med kaffe, och kaffe go’ vänner det kan man tävla i. Och visst är det viktigt att delta framför att vinna, men vem åker dit utan att fundera på guldmedaljen. Ärligt talat! Knappast någon skulle vi påstå. I alla fall inte Coffee Centers kaffeprofessor Åke Nolemo. Han har varit med förut och då kom han tvåa (ändå kommer vi ihåg honom), vilket inte är så pjåkigt.
Om ni nån gång har sett en matlagningstävling så förstår ni principen, fast det är kaffe som spelar huvudrollen. Utan att säga för mycket så kan Åke avslöja att det inte är något dussinkaffe han tänker bjuda domarna på. Vi tror honom, vi såg fakturan för hans tvåkilospåse och misstänkte spontant att han extraknäckte som diamantinköpare. Han har lovat att hantera bönorna (eller ädelstenarna) med all den kärlek och kunskap som finns i hans avlånga och lite bleka kaffekropp. När han inte tränar för SM i Jönköping den 22-25 februari så smaksäkrar han våra kunders kaffe och tar fram nya rostningar. Så om du känner att något saknas i kaffekoppen på ditt företag så gör du bäst i att kontakta oss. Bli inte besviken om du inte får snacka med Åke första gången, men vi kan hjälpa dig. Med tiden kommer du nog att träffa honom.

Tills dess, följ hans väg mot det svarta kaffeguldet här:
Åke till SM

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




Den ofrivillige rostaren

Årets första dagar. Timmen var sen och han hade precis stoppat in två torra björkvedsklabbar I kaminen. Han kunde höra januarivinden slita i takplåten och katten som envist jamade i köket. Han hade gjort misstaget att ge katten små råa bitar av den högrev som tidigare under kvällen spelat huvudrollen i den värmande gulaschen. Och nu ville odjuret ha mer. Man kan inte ta rovdjuret ur odjuret tänkte han och blockerade disciplinerat bort kattens tiggande klagosång.

Tankarna snurrade kring annat. För första gången på länge hade nervositeten över framtiden och meningen med allt börjat släppa sitt järngrepp. Han tittade på bilden framför sig – en röd jordig landsväg som ringlade sig längs Rwenzori, Månens berg, i västra Uganda. Han hade köpt fem kg råa kaffebönor av en kvinna som hade sin egen mkirofinansierade odling. Mest på skoj, för han kunde mindre om kaffe än han kanske ville erkänna. Och kvinnan, som vanligen bara sålde till kooperativet, skrattade åt hans pojkaktiga entusiasm. Det var mest tänkt som en annorlunda souvenir, ett kul projekt – att lära sig rosta sitt eget kaffe som han kunde ge bort till vänner och bekanta. Han hade, tyckte han själv, lyckats rätt bra med rostningen och med visst högmod packat dem i egensydda påsar av tyg som han kommit över på en marknad i Kampala. Jorå, personligt så det förslår. Och unikt. Dessutom gott.

På skoj, och givetvis stolt över sin bragd, tog han en bild på sitt förpackade kaffe utan namn och lade ut på sitt Instakonto och la till #mittegetkaffe. Det var för fem dagar sen. Nu hade bilden fått eget liv och gillats av nästan 7300 personer. Drygt 70 personer hade frågat om de fick köpa. Problemet var att han inte hade något kvar. Efter de första havererade rostningarna i ugnen han fått kläm på det och hittat både rätt temperatur och rätt tid. Sannolikt mer tur än skicklighet, men vad värre var; han hade bara lyckats ta rätt på tre kg bönor. Stordrickare som han var så förslog det inte långt. Och bortsett från granntjejen som fått ett 250 grams snyggförpackat smakprov så var det bara han som druckit kaffet. Ingen vidare marknadsundersökning kanske, men magen sa ja. Nu stod den sista koppen och gapade tom framför honom vid skrivbordet. Men det får inte vara den sista tänkte han, möjligen en av de första.
Dessvärre hade han som inte ens hade brytt sig om att ta några kontaktuppgifter till kvinnan med kaffet. Det var ju mest menat som en kul grej. Men nu var det allvar. Han knappade in Arlanda – Kampala på datorn och började planera nästa resa. Det skulle bli ett bra år med många goda fikastunder och varma kaffevindar.

Är du eller ditt företag intresserad av bättre kaffe? Eller en kurs? Eller bättre möten ;-). Kontakta oss via formuläret nedan.




Tillbaka 1 2 3 4 8 Nästa