Coffee Center – Din pålitliga leverantör av kaffemaskin till jobbet
I skolan (typ i högskolan) fick man lära sig att avtal ska hållas – eller ”pacta sunt servanda” som det heter på latin. Det borde man förvisso ha fått i vällingen (eller caffe latten). Avtal är till för att skydda båda parter av en överenskommelse eller affär. En skriftlig konstruktion formulerad för allas bästa – for common good om man så vill. Där båda parter ska känna sig som en vinnare.
Men om man inte läser det finstilta så kan man lätt sätta kaffet i halsen när man vill frigöra sig från avtalet. Exempelvis om man vill inleda samarbete med en ny leverantör.
En sådan situation uppenbarades häromdagen när ett företag med god smak ville byta från sin nuvarande kontorskaffeleverantör till Coffee Center. Det visade sig att tiden för uppsägning hade passerats med ett par veckor; de hade drygt elva månader kvar på sitt avtal, men i det finstilta deklarerades att avtalet måste sägas upp minst tolv månader innan avtalets slutdatum annars förnyades det med en ny avtalsperiod. Den bittra eftersmaken av konstaterandet förstärktes av att leverantören hade lagt in ett tillägg som tvingade köparen att, utöver kaffemaskinens hyra, varje månad erlägga en avgift motsvarande genomsnittlig förbrukning av kaffe och tillbehör beräknat på historisk konsumtion, om avtalet sades upp felaktigt (eller för sent). Enkelt uttryckt, villkor som tvingar kunden kvar i ett dåligt förhållande. Ett avtal som säkrar leverantörens intäkt istället för att maximera kundens upplevelse.
Seriöst – hur tänker en sån leverantör? Inte seriöst i alla fall! I en bra affärsrelation ska man kunna prata om saker och ting. Förbättra, komma överens, lösa problemet. Annars är det ju tvångsgiftermål, och det är det knappast någon som önskar sig.
På Coffee Center har vi givetvis avtal med våra kunder, och vi håller alltid våra löften. Men att vi skulle tvinga någon att sitta kvar i ett avtal genom orimliga klausuler är otänkbart. Titta gärna igenom ert nuvarande avtal med er nuvarande kaffeleverantör för att se om det är något i det ”finmalda” som är besvärande. För om det är det så är det inte Fika for Common Good. Ring då oss så visar vi hur en öppen och god kafferelation fungerar. Vi kan hjälpa dig med både avtal och bättre kaffelösningar där du aldrig sätter kaffet i halsen. Vi byter maskin, vi kalibrerar, vi byter kaffe, vi gör vad som krävs. Det kan vi skriva under på. För det är FIKA FOR GOOD. COMMON GOOD.
Vill du också ha ett h(ärligt) förhållande med din kontorskaffeleverantör?
Med någon som lovar mycket men levererar mer? Kontakta oss nedan.