Kaffebloggen

Kaffe eller te – vilket är nyttigast?

Debatten har länge rasat mellan kaffe- och tedrickare. Vilket är egentligen bäst? Ja, förutom att vi föredrar olika smaker då såklart. Vetenskapliga studier har visat på positiva effekter från både kaffe och te. Som tur är kan du från en automat från Coffee Center få både hetvatten till te och gott kaffe. Men de olika dryckerna är nyttiga på lite olika sätt.

En europeisk studie av Dr Marc Gunter vid Imperial College i London visar att de som dricker mest kaffe har en minskad risk för en för tidig död – oavsett dödsorsak. Vetenskapsmän från Washington University School of Medicine säger samtidigt att en komponent i svart te hjälper magens goda bakterier och motverkar därigenom infektioner och influensa.

Bäst för ett långt liv – Te
Olika studier har visat att te innehåller ämnen som kan minska risken för en för tidig död med 10 – 15 %! Te har också visat sig innehålla ämnen som interagerar med östrogenproduktion och cancerceller.

Bäst för antioxidanter – Kaffe
Både te och kaffe innehåller antioxidanter, men kaffe kan innehålla upp till dubbelt så mycket som te gör. Däremot skiljer det sig mellan olika typer av kaffebönor och olika rostningar påverkar innehållet. Grekiska eller turkiska rostningar bevarar mest utav bönornas antioxidanter.

Bäst för hjärtat – Te
Om du dricker sex eller fler koppar te per dag så visar en studie på en minskad risk för hjärtsjukdomar på hela 36 %. Kaffe har också en god inverkan, men även om du ligger på det mest ideala kaffeintaget på 2-4 koppar per dag så minskar risken ändå ’bara’ med 20 %.

Bäst för matsmältningssystemet – Kaffe
En studie har visat att risken för cancer i tarmsystemet kraftigt minskar om du dricker kaffe. Både vanligt kaffe och så kallad decaf har samma goda inverkan.

Bäst för sänkt kolesterol – Te
Forskning från 2007 har visat tecken på att kaffe kan höja ditt kolesterol. Så om du har problem med kolesterolet kan det vara värt att fundera på att byta till te istället.

 

Källa: http://www.telegraph.co.uk/health-fitness/nutrition/diet/tea-vs-coffee-cuppa-should-drinking/